Krása fotenia

10. května 2012 v 19:30 | Sinai |  Čo mi slina na jazyk prinesie
Spočíva v človeku alebo vo fotoaparáte?

Myslím, že je to jednoznačné. Foťák urobí fotku, človek jej dá dušu. Znie to trochu zvláštne, ale tak to vnímam. Tá mašinka, ktorá vám pomáha zachytiť krásu (podľa toho, čo fotíte) okolia, je stále len stroj. Niečo, čo samo o sebe nestojí za nič. Človek potrebuje foťák, aby urobil snímku, nie aby si tú snímku dokázal predstaviť. A to je ten rozdiel.

Mnohí fotografi si život bez svojho umelého miláčika nevedia predstaviť. Ako by preboha mohli niečo odfotiť? Nuž, bez foťáku by naozaj fotiť nemohli, ale foťák im neberie právo sa na ten obraz krásy pozerať a predstavovať si ju v rôznych podobách. Ale aby ste si nemysleli, že teraz budem ľudí, ktorí v živote foťák nedržali, považovať za fotografov. To by bolo trochu vadné, no nie? Avšak dúfam, že ste pochopili, čo som sa vám snažila vysvetliť.
Prečo si ľudia myslia, že iba so zrkadlovkou sa dajú tvoriť najkrajšie diela? Musím priznať, že som si to jednu dobu z nejakého neznámeho dôvodu myslela aj ja. Že fotograf bez zrkadlovky ani nie je fotograf. A to je tá najväčšia hlúposť, aká mne (a možno mohým ďalším) mohla v hlave vzkrsnúť.

Aj keď je pravda, že profesionálny foťák urobí zaručene dobrú snímku, i keď za tým foťákom bude stáť absolútne nechopný človek, ktorému na fotení vlastne ani nezáleží.
A čo tí, ktorí majú foťáky nižšej triedy alebo sa snažia niečo urobiť napríklad len mobilom? Myslíte, že takí vo svete fotografie nemajú čo hľadať? Chyba. Práve tí, ktorí dokážu aj s takým najobyčajnejším foťákom vyfotiť niečo, na čo sa ľudia budú pozerať dlho, majú všetku úctu. Nie prachatí majiteľia najdrahších zrkadloviek, ktorí fotia len preto, lebo nemajú už kam vrážať peniaze.

Sú ľudia, ktorí vlastnia len kompaktné fotoaparáty a aj s tým dokážu nafotiť diela hodné galérie.Sama takých poznám.
Ja tiež vlastním priemerný foťák oproti takej namakanej zrkadlovke. A vidíte - i tak ma to baví. Nie je to síce vždy taká kvalita, akú by som chcela, no i tak fotím s radosťou. Viem, že moje fotky majú plno chýb, ale aj tak ma nadšenie neopúšťa. Niekedy by som však rada skúsila niečo lepšie, občas na svojho Fujiho aj zanadávam, ale keď si neskôr prezerám niektoré fotky, čo sme spolu dokázali vytvoriť, tak ma hnev prejde.

Preto si myslím, že vnímanie fotografie je dôležitejšie ako jej samotné fotenie. Ten vnem má veľkú úlohu. Keď to vnímať nedokážete, tak tá fotka môže byť na pohľad krásna, ale vo vnútri prázdna. Ako som písala vyššie, bez duše.

Prestať fotiť len kvôli tomu, že nemáte tisícový foťák (myslené na eurá) znamená len jedno. Nie ste pravý fotograf. Totiž ten pravý to nikdy nevzdáva. Uspokojí sa s tým čo má, i keď to nie je zrovna prvotriedne. Tak nenariekajte, že ten oný má bohovskú výbavu a vy len malý foťáčik. Keď sa naučíte odhaľovať krásy fotografie, tak ani zrkadlovka vám nebude treba (:

A už naozaj posledná vec k tejto téme. Keď som si prezerala blogy rôznych nadaných ľudí, ktorí majú ambície byť kľudne aj profi fotografom, všimla som si jednu vec. Väčšina z nich...vlastne takmer všetci, opisujú svoj úvod do "profilu" rovnako. "Pri fotení sa ocitám v inom živote, pozerám na svet cez objektív atď atď. Zvyšok si domyslíte. Pôvodne som čosi podobné chcela aj ja dať sem, ale potom mi niečo napadlo. Keď to už majú všetci, tak prečo neísť skôr tou originálnejšou cestou?
Je však pravda, že fotenie je naozaj ako druhý svet. Svet často bezsratorsný no i so starosťami. Podľa toho, akú má fotograf náladu. Keď fotím ja, je to určite podľa nálady. Ak zrovna nemám najlešpí deň, ale i tak som skúsila fotiť, tak tá fotka nemusí byť pohľadom na osvetlenú lúku. Môžu to byť bárs aj rozbité okná. Fotenie sa odvíja od osobnosti človeka. Ak ste optimista, tak vaše fotky budú málokedy depresoidné. Ak zase pesimista, tak pri vašich fotkách sa ľudia až tak často nezasmejú. Najlepšia je stredná-zlatá cesta, ktorou idem aj ja - pesimistický optimista. Alebo inak povedané - realista. V dobrom vidím (občas) zlé a v zlom zase dobré. Vtip je v tom, že potom je už na návštevníkovi (čitateľovi) ako si tú fotku preberie. Vy to môžte myslieť tak, a ten druhý to pochopí celkom inak. Preto ma tak zaujímajú názory iných. A preto mi ich tak neradi píšete :D

Skúste sa zahľadieť sami do seba a porozmýšlať, o čom sú vaše diela. Či už fotografické, literárne alebo iné. Či aspoň zpolovice odrážajú vašu osobnosť.

Nuž tak toto bolo vyčeprávajúce. Uvedomujem si, že neviem písať tak ako istí ľudia...a práve na blogu je toľko nádejných pisateľov...ach tá túžba zapadnúť aspoň ako amatér :D Samozrejme, tento článok nie je o dĺžke, ale o obsahu.

No teraz som už zvedavá na vaše názory či už k obsahu článku alebo rovno k téme.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

Dáme rekord aspoň 1000? xD

Jasán =D 100% (627)

Komentáře

1 Erista Erista | Web | 10. května 2012 v 19:55 | Reagovat

Já také nemám zrcadlovku, ale se svým foťáčkem jsem spřízněna. Mám pocit, že když jsem šťastná já, on, teda já, dokáži vyfotit optimistické fotografie plné života. Naopak, když jsem smutná či naštvaná, on občas stávkuje nebo fotí dle mé nálady. Zrcadlovka je můj sen, ale jak píšeš, není to o fotoaparátu, je to o tom člověku, který ho drží, zda tu fotografii umí vidět, zda jí umí dát život :-)
p.s. a já měla za to, že ty zrcadlovku máš, protože tak krásné fotografie já nevytvořím ;-)  :-)

2 lady Lianna lady Lianna | E-mail | Web | 10. května 2012 v 20:19 | Reagovat

Já fotím od září 2009, prošla jsem od mobilu přes kompakt a teď mám "zrcadlo" - a je to doopravdy rukama:-) Můj současný foťák mi dává volnost jakou potřebuju a ten objektiv, co mám teď byť je někomu proti srsti mi také nijak nepřekáží. Důležité je technické možnosti svého přístroje znát a umět s nimi operovat

3 nat nat | Web | 10. května 2012 v 20:21 | Reagovat

nemám zrkadlovku, fotím si len pre radosť. a nepovažujem sa za fotografku, to by bolo naozaj trúfalé :D aj keď ma to nesmierne baví..lenže presne poznám takých, čo si myslia, že si vytvoria na fb skupinu s názvom ich meno + photographer...a jednoducho si myslia že sú bohviečo :D konkrétne mám kamaráta, ktorý fotí azda len preto, že má drahú zrkadlovku a vie toho o fotení dokonca menej ako ja (čo je už fakt že minimum :) ) ...a zase, mám kamarátku, ktorá aj v mobile má super fotky..je to všetko, ako vravíš, o myšlienke...

4 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 10. května 2012 v 20:34 | Reagovat

Ty a tvůj Fuji už tvoříte neodmyslitelnou dvojku a abych byla upřímná, neumím si tě představit se zrcadlovkou. :D S tím profilem máš pravdu, také jsem si toho všimla. Z článku z tebe cítím to tvé nadšení a radost z focení. :-)

5 vaninka vaninka | Web | 11. května 2012 v 13:25 | Reagovat

Jsem asi podobný zastánce že pokud něco nemá "duši" stojí to za houby. Příběh může být sebelepší (ať už ten na fotce, v knize nebo kresbě) ale pokud nemá svoje vnitřní kouzlo, je to jen pár slov, možná barevná fotka...
Vždycky jsem obdivovala to, jak fotografové fotí třeba květiny nebo hmyz. Je to něco úžasného, viděl všechno přes hledáček foťáku. Já sama trucuju že moje Xperia (děsný chcípák XDD) neumí fotit, ba přiblížit neumí, ale už jsem se s tím smířila, protože vím, že já nebudu fotograf nikdy :-D

6 Several Aiko Several Aiko | 11. května 2012 v 19:42 | Reagovat

To je dobře, že to tak prožíváš :D. Do všeho co děláme musíme vkládat péči a lásku. :)

Moc tě chválím! ;)

7 Amelie Amelie | Web | 12. května 2012 v 1:44 | Reagovat

Taky nemám zrcadlovku. Moc hezky jsi to napsala. Neumím si bez foťáku představit můj život, je to moje láska...

8 kiki.mich kiki.mich | E-mail | Web | 12. května 2012 v 13:15 | Reagovat

Souhlasím s tvým názorem. Ačkoliv zrcadlovku mám, vím, že není jednoduché vyfotit krásnou fotku s "duší".. Nikdy nejde jen o foťák! Každá fotka má svůj vlastní příběh a za tím si stojím.. Myslím, že ty jsi jedna z představitelů těch, kteří umí fotkami dokázat, že i s kompaktem je možné vyfotit přenádherné fotky!

9 Nika Nika | Web | 12. května 2012 v 15:31 | Reagovat

...ano, i takhle se dá v profilu vyjádřit, že ráda fotíš, a se svou délkou to bude i originální :D
ale ne, teď vážně: krásně jsi vystihla ty skryté emoce :) já jsem si sice nikdy nevšimla, že bych se cítila jako v nějakém druhém světě, ale to možná bude tím, že já jsem málokdy v tom prvním. já sním téměř pořád, vnímám svět téměř stejně jako za objektivem a "probudím se" spíš jen, když na mě někdo promluví (čemuž se vzhledem k mému samotářství snažím vyhýbat)

zrcadlovku mi (tedy spíš nám dohromady) koupil táta nedávno a ten rozdíl tam opravdu je. ne v duši té fotky, fotím stále stejným stylem, stále podobné záběry... ta fotka by říkala stále to stejné, kdybych ji vyfotila kterýmkoli foťákem. rozdíl je v kvalitě toho obrázku, nejenom co se pixelů týče, ale i barevnosti, světelnosti atd. prostě se na fotky ze zrcadlovky o trochu lépe kouká :)

ale ještě musím dodat, že analogové foťáky mají taky něco do sebe. nejlépe takové ty hodně staré :) někdy bych si chtěla nějakou analogovou fotku vyrobit úplně sama, tedy vyfotit i vyvolat (miluju fotokomoru :D )

10 Vendy Vendy | Web | 12. května 2012 v 16:10 | Reagovat

Dívat se na svět přes objektiv a díky tomu vnímat krásu - to je pěkná fráze a vážně dobře zní. Ale myslím že fotograf by měl tu krásu nebo zajímavé věci vnímat už při samotném dívání, a ne až po přiložení foťáku k očím...
Nic naplat, zrcadlovka nebo nějaký vymakanější foťáček prostě dokáže dělat lepší fotky. Aspoň ostřejší. Mně se třeba nepodaří nafotit kytičku zblízka, vždycky je to mírně rozplizlé nebo roztřepané. (Taky díky tomu, že nefotím se stativem, ale foťák držím v rukou a ty se mi holt třepou... :-D )
Ale i se svým digitálem fotím ráda. Ocením perfektní fotku, jako opravdu nádhernou a povedenou, ale ocením i obyčejnou fotku, protože vím, že ty obyčejné jsou foceny s láskou a se zaujetím. 8-)

11 Dendomačiatko Dendomačiatko | Web | 12. května 2012 v 20:14 | Reagovat

Krásne napísaný článok a musím s tebou len a len súhlasiť. Najmä s časťou, kde hovoríš o fotkách z kvalitných fotoaparátov. Nie je umenie fotiť dokonalé fotografie z dokonalého fotoaparáta, umenie je urobiť dokonalú fotku s priemerným foťákom a povedala by som, že to je aj tvoj prípad. Mám strašne rada tvoje fotky, vždy sú tak krásne precítené a pritom zachytávaš bežné veci (myslené v dobrom). :-) Ja, síce nie som podpriemerná ,fotografka', si život bez svojho foťáčika (= šmejďácka digitálka) neviem predstaviť. Brávam ho skoro všade a keď ho necítim na krku, cítim sa skoro ako nahá. Je to holt záľuba... Nie je dôležité ako fotíš, ale či ťa to napĺňa a robí radosť. O to tu predsa ide :)

12 Dendomačiatko Dendomačiatko | Web | 12. května 2012 v 20:15 | Reagovat

[11]: * Ja, síce nie som ani len priemerná fotografka ...

13 Calistka Calistka | Web | 12. května 2012 v 22:48 | Reagovat

Jako vždy dokonalý článek, kterému není co vytknout. Já osobně s tebou souhlasím, ale zažila jsem už i fotografy s luxusními foťáky, kteří vůbec, ale vůbec fotit neuměli, ale fotky díky foťáku i tak vypadaly dokonale. Samozřejmně jsem to už viděla i naopak. Je to prostě o obou faktorech.

Krásný lay, nádherně se to tu změnilo.

14 Calistka Calistka | Web | 13. května 2012 v 9:47 | Reagovat

Díky, ale nevracím se :D Ten lay je jen důkaz mého netalentu na grafiku.

15 Jerry* Jerry* | Web | 13. května 2012 v 15:32 | Reagovat

Fakt? Tak to mě těší :-). Psát a psát určitě do budoucnosti plánuji :D, jen toho času moc nemám :-(.
Literární výplod? Tak to ti teď vůbec nerozumím! :D To mi vysvětli! :D
K profesionálovi nemáš daleko. Teď to zní, jako bych byl nějaký odborník, jako bych tomu rozuměl. To teda vůbec ne! :D Ale tak mám oči a vidím! :D
Nemáš zač :-))
Focení mě taky baví, ale když už se mi podaří udělat pěknou fotku, je to na 90% jenom náhoda! :D Ale tak baví mě to a neřeším, jestli mi to jde nebo ne. Přijde mi hezké si jen tak jít do přírody a fotit krásu kolem sebe. Fotky ale raději nikde nezveřejňuji, neboť tolik kritiky bych asi nepobral :D. Ať fotí ten, kdo to umí a to ty jistě jsi! :-)
Díky za návštěvu, měj se ;-)

16 Moniska Moniska | Web | 13. května 2012 v 20:12 | Reagovat

Nádherný článek a souhlasím s tebou. Ale je pravda, že takový člověk který neumí fotit dokáže se zrcadlovkou nafotit nádherné věci..

17 vrania vrania | Web | 13. května 2012 v 22:58 | Reagovat

Musím sa priznať, že aj ja som patrila medzi tých, ktorí si mysleli, že ak nemajú zrkadlovku, nemajú nič. Ale už som z toho vyrástla a mysím, že pre moju potrebu by bola zrkadlovka zbytočne drahá. Mám skvelý kompakt, ktorý sa mi dokáže v rámci možností prispôsobiť a čím ďalej tým viac nadobúdam presvedčenie, že je to tak dobre.
Áno, máš pravdu. Skutočný fotograf dokáže zachytiť krásu hcičím =) Kiežby som to zvládla... aspoň trošičku =)

18 L'Artiste L'Artiste | Web | 16. května 2012 v 12:02 | Reagovat

Souhlasím s tebou, že focení není o přístroji, ale o emocích.
Mám to podobně jako ty - když mám dobrou náladu moje fotku jsou plné světla a barev a pokud mám špatnou náladu, tak jsou tmavé a chladné...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama